Kodustes tingimustes on ses mõttes vabadust rohkem, et saad multifilmi või arvutimängu nõudval lapsel lasta mööda tuba ringi lällata: tahan muultikaid! Igaaav on! Bussis pidi neile rohkem tegevusi ette lükkama, et me ei segaks teisi reisijaid. Eks sellise olukorra haldamine võib olla vanemale (eriti väsinud vanemale) lausa metsik pingutus ja teadlikkuse tase peab ikka kõrge olema, et ta nii lihtsalt ei murduks. Samas, minu kogemus kinnitab, et kui vanem suudab lapse agoonia välja kannatada ja oodata ära igavuse kulminatsiooni, leiutab laps endale lõpuks ise mingi põneva tegevuse.
Pärast bussisõitu mõtlesin õlgu väristades, KUI paljud arendavad ja loovad mängud-tegevused oleksid lastel jäänud kogemata (riisigalettidel lendavad mänguautod, värvimine-joonistamine ja visuaalsete mõistatuste lahendamine, anekdoodiraamatu lugemine ja sellest tulnud sõnamängud), kui ma oleks mitmel kriitilisel hetkel alla andnud ja ekraani ette lükanud. Mis on koaala lemmikjook? Kokakoaala. Aga mis on kuke lemmik? Kokakukk! Kukekoola! Aga lamba oma? (Paistsid aknast.) Kokamää! Lehma? (Möödusime parasjagu lehmakarjast.) Kokamuu! Ka perega pikemaid autootsi tehes teeme asju, milleks niisama mahti väga polegi. Näiteks laulame koos (meie lemmikuks on üks heatuju-laul, kuhu põimime sisse aknast paistvaid objekte: Kui sul tuju hea, siis hüüa “Politsei!”) või loendame numbreid, erinevates keeltes.
Sellest kuulsusrikkast
Saaremaa-sõidust meenub veel üks seik. Kui olime praamile jõudnud, hüppasime bussist
välja ja lapsed kekslesid üksteist nügides uurima, mis laeva seinas olevast
august paistab. “Nende lastega pole küll mingit muret, saavad elus hakkama,”
kuulsin ühtäkki selja tagant. Üks vanem härra vaatas meie parajalt kaoselist punti
muhedal ilmel. “Vaat kui laps istub ainult ühe koha peal, siis on mure,” lausus
ta. Hmm, muigasin. Võib-olla teab see Saare taat midagi rohkem, kui meie oma väljakutsete
kaskaadis ja argisaginas taibata oskame?
Merle Liivak on Püha Johannese kooli lapsevanem ja ajakirjanik
Kirjuta esimene kommentaar